نبایدهای اینترنتی برای محافظت از خود

این اواخر خبر هک شدن و از کار افتادن سرویس‌های مختلف از هر سمت به گوش می‌رسد، از نمونه‌های این اواخر می‌توان به هک شدن اطلاعات یاهو اسم برد، اگر فرض را بر این بگیریم که شرکت‌هایی که اطلاعات ما را در اختیار دارند، می توانند امنیت آن را بدرستی تامین کنند، برای محافظت از خود و اطلاعات فردی ما در مقابل هکرها چند راهکار ساده باقی می‌ماند که در این مقاله به آنها می‌پردازیم

1. عدم استفاده از پسوردهای ساده و تکراری

اولین راهی که در رابطه با حفاظت از خود می توان به آن اشاره کرد استفاده از پسوردهایی است که به راحتی قابل حدس زدن نیستند این موضوع در حفاظت حریم خصوصی شما اهمیت زیادی دارد. یکی از اشتباهات مهلک استفاده از رمزهای عبور تکراری برای حساب‌های مختلف است که کاربران مرتکب می‌شوند که گاهی زیان‌های جبران ناپذیری نیز در پی دارد. امنیت آنلاین در سال‌های اخیر به یکی از جذاب‌ترین و مهم‌ترین موضوعات تبدیل شده وبا وجود رخنه‌های امنیتی، هنوز هم کاربران امنیت لازم را برای حساب‌های آنلاین خود تأمین نمی‌کنند.

2. پسورد خود را با دیگران به اشتراک نگذارید

برخی افراد کلمه‌های عبور خود را با دوستان و اعضای خانواده خود به اشتراک می‌گذارند و در اختیار آنها قرار می دهند. اگرچه ممکن است در اختیار دوستان مورد اعتماد قرار دادن کلمه عبور حساب‌های آنلاین یا شبکه وای فای آنچنان هم خطرناک نباشد، اما تلفیق آن با مواردی که ممکن است سهوا اتفاق بیفتد مثل استفاده از رمزهای حساب‌های آنلاین برای حساب‌های بانکی، و این تصمیم به ظاهر بی‌ضرر برای اشتراک گذاشتن کلمه عبور با دوستان می‌تواند موجب زیان‌های میلیونی شود.

3. برای محافظت از خود از PasswordManager ها استفاده کنید

برخی کاربران ممکن است در به خاطر سپردن کلمه‌های عبور متعدد شبکه‌های اجتماعی و تجربه‌های جدید آنلاین مشکلاتی داشته باشند. یکی از راه‌های جلوگیری از عدم استفاده از رمزهای عبور تکراری، استفاده از پسورد منیجر است. بنابراین افراد می‌توانند برای جلوگیری از مورد هجوم قرار گرفتن اطلاعات تمامی حساب‌های خود، از مدیریت کلمه عبور یا پسورد منیجر (password manager) استفاده کنند.

استفاده از دفترچه‌های کاغذی یا دیجیتالی برای ثبت اطلاعات اعتبارهای مختلف در اینترنت، راه‌هایی ارزان است، اما امنیت بالایی ندارد به همین دلیل، استفاده از یک برنامه مختص مدیریت کلمه عبور (پسوردمنیجر)، راه‌حل مناسبی به نظر می‌رسد و یاد گرفتن چنین اپلیکیشنی می‌تواند در سازماندهی و ایمن‌سازی مجموعه‌های اعتباری آنلاین در حال رشد به شما کمک کند.

روش کار اغلب پسوردمنیجرها به گونه‌ای است که افراد می‌توانند یک کلمه عبور اصلی (مَستر پسورد) برای این برنامه ایجاد کنند و سپس نام کاربری و کلمه عبور مورد نظر خود برای اعتبارهای متعدد را به آن بیفزایند. در طول این فرآیند، برخی پسوردمنیجرها می‌توانند به صورت خودکار تمامی اطلاعات مربوط به ورود (لاگ‌این) را پیدا و این اطلاعات را وارد بانک اطلاعاتی رمزگذاری خود ‌کنند. از آن پس، وقتی پسوردمنیجر شما مشغول به کار است و وارد سایتی می‌شوید که به اطلاعات ورود (لاگ‌این) نیازمند است، می‌توانید کلمه عبور اصلی خود را وارد کنید.

پسوردمنیجر نیز بانک اطلاعاتی خود را جست‌وجو و نام کاربری و کلمه عبور خاص شما را برای آن سایت پر می‌کند. درواقع، کافی است تنها یک کلمه عبور اصلی را به خاطر داشته باشید تا بتوانید به تمامی کلمه‌های عبوری که در برنامه ذخیره شده، دسترسی پیدا کنید. بسیاری از پسورد منیجرها نسخه‌هایی برای ویندوز، مک‌، اندروید و iOS دارند.

شما از چه روش‌های برای محافظت از خود در اینترنت استفاده می‌کنید؟ آنها را با دیگر خوانندگان شبکه مگ در میان بگذارید.

پاسخ خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید