تکنولوژی آینده اتشنشان ها

ساعت 7.59 دقیقه روز 30 دی ماه قطعا یکی از شوم ترین تاریخ‌ها از زمان بوجود آمدن سازمان آتشنشانی، حداقل در ایران است. زمانی که تعداد زیادی آتش نشان برای اطفا حریق آتش ساختمان پلاسکو به سمت این ساختمان روانه شدند، فاجعه رخ داد، ساختمان فرو ریخت و 15 نفر از آنها هرگز بازنگشتند، حتی اجساد این عزیزان نیز بعد از نه روز پیدا شد.

جلوگیری از وقوع حوادث این چنینی سال‌ها است که به عنوان یک چالش بزرگ تکنیکی برای آتش‌نشانان محسوب می شود. امروزه آتش نشان ها با بهره گیری از  GPS در فضای باز می‌توانند یک دیگر را پیدا کنند و با دستگاه‌های رادیویی باهم ارتباط برقرار کنند. با این وجود زمانی که وارد ساختمان‌های با اسکلت فلزی و یا بتنی می شوند، این تکنولوژی‌ها دیگر قابل اعتماد و جواب‌گو نخواهد بود.

تلاش برای موقعیت یابی درست و دقیق نیروهای درگیر در فاجعه

سیستم جدید ردیابی ای که توسط تیم تحقیقاتی در لابراتوار Jet Propulsion ناسا در کالیفرنیا، اختراع شده است حفاظت امنیت آتش نشان ها را حین انجام عملیات امکان پذیر می نماید. این سیستم  که “Pointer” نام دارد، در محیط‌های ارتشی و صنعتی نیز می‌تواند کاربردهای امنیتی فراوان داشته باشد. به گفته Greg Price ، معاون بخش تکنولوژی  امنیت داخلی:

” تا به امروز، مسئله ردیابی و پیدا کردن ماموران اعزام شده در مواقع اورژانسی و هنگام رخ دادن حوادث، همیشه در اولویت قرار داشته است. با تکنولوژی پوینتر، ماموران می‌توانند با امنیت بیشتری انجام وظیفه کنند. ”

نمونه ی اولیه پوینتر ناسا
تکنولوژی جدیدا توسعه یافته به اندازه ی یک کوله پشتی است، مهندسان در حال کار بر کوچک کردن دستگاه متناسب با سایز جیب هستند

نمایندگان دپارتمان‌های آتش نشانی در سرتاسر آمریکا در بازدیدی از این لابراتوار، با طرز کار پوینتر آشنا شدند. به گفته یکی از نمایندگان ، تکنولوژی این محصول بسیار هیجان انگیز و کاربردی بوده و قطعا در پیدا کردن افراد گم شده داخل ساختمان های دچار فاجعه ، بسیار موثر خواهد بود.

تفاوت پوینتر با دستگاه‌های رایج مکان‌یابی

تکنولوژی پوینتر هم یک دستاورد تکنولوژیک و هم مکانیکی به ارمغان آورده است. این لابراتوار در حقیقت راه حلی برای مسئله ای که محققان از سال 1970 راهی برای آن کشف نکرده بودند، یافته است. بیشتر محققان تا قبل از این بیشتر به روی امواج رادیویی تمرکز داشتند زیرا این امواج قابلیت ارسال انرژی به مسافت‌های طولانی را دارند و به همین دلیل برای برقراری ارتباط ایده آل هستند. اما استفاده از این تکنولوژی در سازه‌های فلزی و یا بتنی با محدودیت همراه است. در واقع علت قطع سیگنال تلفن همراه در ساختمان های فلزی و یا زیر زمین می باشد.

از آنجایی که دستگاه ردیاب جدید ، از میدان‌های الکترومغناطیس استفاده می‌کند، این میدان‌ها، دیوار‌ها را دور می‌رنند و ماهیت‌شان با امواج متفاوت است. همچنین می‌توان با بهینه سازی این میدان‌ها، آنها را در اندازه‌ها و با طول موج‌های متفاوت منتشر کرد. پیش از این، به دلیل برد کوتاه، این امواج مورد توجه قرار نمی گرفتند.

لازم به ذکر است که این ردیاب قادر است میدان‌های شبه استاتیک تولید کند که می‌تواند اطلاعات جغرافیایی و جهت ها را نشان دهد، فرمانده عملیات می‌تواند از طریق این وسیله  پوزیشن های مختلف افراد را بسنجد و بفهمد که مثلا شخص داخل ساختمان ثابت است و یا روی زمین می خزد، صورت وی رو به زمین است و یا بالعکس و بسیاری اطلاعات مفید دیگر.

گیرنده‌ی پوینتر آتش نشان ها
گیرنده‌ی پوینتر آتش نشان ها

با وجود اینکه وزن این دستکاه 11.7 گرم است ،تیم سازنده  امیدواراند بتوانند اندازه و وزن آن را کمتر کرده تا وسیله، کاربردی‌تر عرضه شود و محدودیتی برای افراد به ایجاد نکند.

دستگاه AUDREY ناجی آتش نشان های فداکار

در پروژه ‌ای دیگر که در همین آزمایشگاه صورت گرفته، وسیله‌ای معرفی می گردد که با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات، درجه هوا، میزان گازهای موجود در هوا و دیگر عوامل خطر زا را از قبل اعزام تیم آتش نشانان برای آنها جمع آوری کرده و بفرستد. اسم این دستیار هوشمند Audrey است و اطلاعات را از طریق استدلال، استخراج و تلفیق دریافت کرده و تحلیل می کند مراکز آتش نشانی، ادارات پلیس و مراکز امدادگری می توانند با بهره گیری از این دستگاه قبل از ورود انسان‌ها به مکان‌های پرخطر، اطلاعات کافی از داخل ساختمان دریافت نمایند.

ردیابی تیم های آتش نشان حین انجام ماموریت  از دیگر ویژگی های آدری می باشد که می تواند سیگنال‌های مکان یابی و یا کمک رسانی بفرستد و یا حتی تیم را رهبری نماید.

اساس کار دستگاه آدری، تکنولوژی “اینترنت اشیا” ( اینترنت اشیا به سیستمی گفته می‌شود که چندین وسیله و یا سنسور را به طور بی سیم به یکدیگر متصل می‌کند.). همچنین اگر آتش نشانان مجهز به لباس‌های سنسور دار باشند، مکان دقیق آنها قابل ردیابی است. از جمله ویژگی‌های این دستگاه می توان به نشان دادن درجه هوا، ارسال تصاویر ماهواره ای از مکان مورد نظر و قابلیت‌های بسیار دیگر، نام برد.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تجهیزات مورد استفاده توسط دیگر کشورها می‌توانید به اینجا مراجعه کنید. لطفا نظرات خود را با دیگر کاربران شبکه مگ در میان بگذارید.

پاسخ خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید