عضویت ایرانی ها در شبکه های اجتماعی

به گزارش شبکه مگ و به نقل از مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، بر طبق نظرسنجی که این مرکز در بهمن ماه سال جاری و بصورت تلفنی از 1500 نفر با میانگین سنی 38 سال و تفکیک جنسیتی برابر و با موضوع میزان مصرف شبکه‌های اجتماعی و نگرش مردم به این شبکه‌ها انجام داده، نتایج جالبی بدست آمده است.

مقایسه نتایج نظرسنجی اخیر ایسپا با نتایج نظرسنجی‌های پیشین این مرکز نشان داد که شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام از روند صعودی میزان مصرف برخوردارند و سایر شبکه‌های اجتماعی مجازی در حال افول هستند. بر اساس نظرسنجی ایسپا در حال حاضر 59.7 درصد افراد بالای 12 سال کشور حداقل عضو یک شبکه اجتماعی هستند که نسبت به آذر ماه سال گذشته رشد 7 درصدی داشته است.

مردان نسبت به زنان 5 درصد بیشتر عضو شبکه های اجتماعی هستند و از بین گروه‌های سنی گروه سنی جوان (18 تا 29 سال) با 81 درصد بیشترین عضویت را در شبکه‌های اجتماعی دارا هستند. گروه سنی 12 تا 17 ساله با 67 درصد، گروه سنی 30 تا 49 ساله با 63 درصد و گروه سنی 50 سال به بالا با 25 درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

84 درصد افراد با تحصیلات دانشگاهی عضو شبکه‌های اجتماعی هستند این در حالی است که افرادی که تحصیلات دیپلم و پایین تر از آن دارند به میزان 44 درصد عضو شبکه‌های اجتماعی هستند. میزان عضویت متأهلین در شبکه‌های اجتماعی 54.7 درصد و میزان عضویت مجردین 76.7 درصد است به عبارت دیگر از هر 100 متأهل 55 نفر و از هر 100 مجرد 77 نفر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند که البته پس از کنترل متغیر سن مشخص گردید اختلاف بین مجردین و متأهلین درمورد عضویت در شبکه های اجتماعی به طور کامل ناشی از سن پاسخگویان است و ارتباطی با تجرد یا تأهل آنها ندارد.

پیشتازی تلگرام و اینستاگرام

در بین شبکه‌های اجتماعی، تلگرام با 55 درصد کماکان در صدر مصرف مردم کشور قرار دارد و پس از آن اینستاگرام با 23 درصد در رتبه دوم جای گرفته است. میزان عضویت مردم در واتساپ 14 درصد، فیس‌بوک 4 درصد، وایبر 2 درصد، گوگل پلاس 2 درصد، لاین 2 درصد، تانگو 1 درصد، توییتر نزدیک به 1 درصد و وی چت نیز کمتر از 1 درصد می‌باشد. شایان ذکر است که در نظرسنجی ملی ایسپا در سال گذشته 38 درصد مردم کشور عضو تلگرام بوده‌اند که امسال با افزایش 17 درصدی به 55 درصد افزایش پیدا کرده است.

همچنین در سال گذشته 17 درصد مردم عضو اینستاگرام بوده‌اند که این میزان امسال با رشد 6 درصدی به 23 درصد افزایش پیدا کرده است. سایر شبکه‌های اجتماعی از سال گذشته تاکنون با کاهش عضویت مواجه بوده‌اند. سرانه مصرف شبکه‌های اجتماعی در طول شبانه روز توسط مردم 72 دقیقه بر حسب کل نمونه و 120 دقیقه بر حسب استفاده کنندگان می‌باشد.

در مورد نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی، 90.8 درصد پاسخگویانی که عضو حداقل یک شبکه اجتماعی بوده‌اند اظهار کرده‌اند با استفاده از موبایل هوشمند از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و در مرحله بعد با فاصله زیادی، حدود 10 درصد گفته‌اند از کامپیوتر یا لپ‌تاپ و 4.2 درصد از تبلت استفاده می‌کنند. در این سؤال پاسخگو می‌توانسته چند مورد را انتخاب نماید.

پاسخ خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید