حفاظت از خود در سفر

سفر یکی از قدیمی‌ترین و شاید بهترین تفریحات بشر بوده چه جایی که سفر برای کوچ و دوری از خطرات رخ می‌داده چه اکنون که بیشتر سفرها برای تفریح و امور کاری رخ می‌دهد، همیشه باید مواردی را برای حفاظت از هویت مجازی و امنیت آن انجام دهیم تا از تبدیل شدن یک سفر خاطره انگیز به یک کابوس همه جانبه جلوگیری کنیم.

پسوردها را غیر قابل حدس انتخاب کنید

شاید لازم به گفتن نباشد ولی  یک رمز عبور برای تمام حساب‌های خود استفاده نکنید. این موضوع باعث می شود که در به راحتی همه اطلاعات خود را در معرض خطر قرار دهید. شما باید نه‌تنها برای تلفن همراه، کامپیوتر و تبلت، بلکه برای تمامی اطلاعات حساس موجود در این دستگاه‌ها نیز رمزهای پیچیده‌ای را در نظر بگیرید که ترکیبی از حروف و اعداد و کاراکترهای مختلف باشد.

هیچگاه رمز های خود را بر روی کاغذ ننویسید (که ممکن است به‌راحتی گم ‌شده و یا توسط یک جیب‌بر از شما دزدیده‌ شده و در اختیار سارقان قرار بگیرد) بهتر است از اسناد کامپیوتری‌ که توسط رمز از آن‌ها حفاظت می‌شود برای نظم دادن به اطلاعات ورود خود استفاده کنید. شاید این مقاله برای انتخاب بهتر پسورد به شما کمک کند.

در سفر به شبکه‌های بی‌سیم عمومی و آزاد متصل نشوید

شبکه‌های وای‌ فای آزاد و رایگانی که در کافی‌شاپ‌ها و هتل‌ها ارائه می‌شوند ممکن است یک وای ‌فای معمولی با رمز عبور به نظر برسد ولی هکرها در برخی از موارد اقدام به ساخت یک شبکه وای ‌فای دیگر با همان نام می‌کنند که بدون رمز نیز می‌توان به آن وصل شد.

راه راحت را انتخاب نکنید، از مسئولان محل مورد نظر بخواهید که نام دقیق شبکه وای ‌فای و رمز آن را به شما بدهند و یا اینکه از تلفن همراه خود به‌عنوان ‌هات اسپات (ارائه اینترنت همراه به‌صورت وای ‌فای برای دسترسی سایر دستگاه ‌ها) استفاده کنید.

shabakemag is secured

آدرس‌های اینترنتی‌ که با HTTPS آغاز می‌شوند، از وب‌ سایت‌های استاندارد HTTP امن‌تر هستند. اگر در طول سفر خود مجبور به خرید آنلاین یا انجام هرگونه تراکنش آنلاین شدید، اطلاعات کارت اعتباری خود را تنها در سایت‌هایی وارد کنید که پیشوند آن‌ها با (S مخفف Secure به معنی امن) شروع می‌شود (به مانند تصویر بالا). اگر وب‌ سایت مربوطه به شما اجازه می‌داد نیز به ‌منظور داشتن امنیت بالاتر از انتقال وجه با واسطه حساب ثالث (third party money transfer) استفاده کنید.

کوکی‌ها و تکمیل خودکار متن را غیرفعال کنید

تکمیل خودکار را می‌توان یک امکان رویایی برای هکرها دانست زیرا موجب می‌شود تا حجم بالایی از داده‌های شما در معرض دسترسی آن‌ها باشد. پیش‌ از اینکه عازم سفر شوید، کوکی‌ها و تکمیل خودکار متن را در تمامی دستگاه‌های خود غیرفعال کنید.

وضعیت قانونی رمزنگاری داده‌ها را بررسی کنید

بعضی از کشورها مانند روسیه، چین و کشورهای خاورمیانه، برای مبارزه با فعالیت‌های تروریستی استفاده از دستگاه‌های رمزنگاری ‌شده را ممنوع کرده‌اند.

به‌ این‌ ترتیب قبل از اینکه به یک سفر خارجی بروید، درباره این قوانین، آگاهی پیدا کنید. علت امر این است که کشورهایی که این سیستم را اجرا می‌کنند، معمولا در برابر تهدیدهای امنیتی بسیار ضعیف هستند. استفاده از شبکه مجازی شخصی برای امن نگاه داشتن دستگاه‌های الکترونیکی و اطلاعات شما ضروری خواهد بود.

پاسخ خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید