مخابرات بر بستر ADSL تلفن ثابت می دهد

معاون مخابرات تهران از سرویس جدید مخابرات منطقه تهران برای واگذاری یک خط تلفن ثابت روی ADSL فعال خبر داد و گفت: در این روش به صورت نرم‌افزاری یک خط تلفن‌ ثابت روی خط ADSL فعال می‌شود. کامران کاظمی بیان کرد: این روش برخی محدودیت‌های واگذاری خط تلفن ثابت را برطرف می‌کند و هزینه راه‌اندازی یک خط را کاهش می‌دهد. وی توضیح داد: در این روش پس از دایری خط ADSL به صورت نرم‌افزار روی شبکه دیتا یک پهنای باند 100 کیلوبیت بر ثانیه برای خط تلفن فعال می‌شود.

کاظمی توضیح داد: در این روش تلفن ثابت ارائه شده مانند تلفن‌های سنتی قبلی بوق ندارد و بوق تلفن روی خط اینترنت ایجاد می‌شود. وی خاطرنشان کرد: امکان واگذاری 20 هزار شماره از این تلفن‌ها در مخابرات منطقه تهران وجود دارد.

آنچه در حال رخ دادن است

در حال حاضر برای استفاده از خدمات ADSL شما نیاز به یک خط تلفن ثابت دارید که در بسیاری موارد با توجه به محدودیت‌های شرکت مخابرات در ایجاد زیر ساخت های لازم مخابراتی، در زمان درخواست سرویس ADSL شما با پیغامی مبنی بر PCM یا به گفته‌ی بعضی فیبر بودن خط تلفن مواجه می شدید. حال مخابرات قصد دارد این مسیر را طوری تغییر دهد که بعد از راه‌اندازی سرویس ADSL فرد بتواند از خدمات تلفن ثابت بر بستر اینترنت استفاده کند.

مخابرات روی خط اپراتورهای خصوصی

اگر به خاطر داشته باشید چندی پیش پیرو مشکلاتی که برای سرویس شاتل تاک، شرکت شاتل و مخابرات پیش آمده بود دو طرف بیانیه منتشر کردند و هریک دیگری را متهم به عدم انجام تعهدات کردند، که شبکه مگ در مطلبی جداگانه با آن پرداخت.

جهت یادآوری سرویس شاتل تاک سرویسی است که خود شاتل هم هم چندان در مورد آن صحبت نکرده و صرفا به طور آزمایشی برای مشترکان خود شاتل و بر بستر اینترنت این شرکت برقرار شده بود و این مشترکان قادر به تماس صوتی با هزینه بسیار پایین‌تر از هزینه مخابرات با یکدیگر بودند، این درحالی است که تنها سه روز پس از راه‌اندازی این سرویس، مخابرات آن را متوقف کرد.

چیزی که از صحبت‌های آقای کاظمی می توان برداشت کرد ارائه مکالمات تلفنی بر بستر اینترنت چیزی شبیه به VOIP است ولی باید دید:

یک: آیا این خدمات صرفا بر بستر ADSL قابل استفاده است؟

دو: آیا مخابرات حاضر به همکاری به شرکت‌های ارائه دهنده‌ی اینترنت شده است و خدمات تلفن ثابت را بر بستر اینترنت این شرکت‌ها نیز ارائه می دهد؟ که اگر اینگونه باشد امری است به شدت خجسته و در غیر این صورت گامی دیگر است در مسیر ایجاد انحصار از طرف این شرکت.

پاسخ خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید