ای سی جی به جای پسورد

محققان بر این باورند که ضربان قلب شما می‌تواند جایگزین پسورد شما هنگام استفاده از لوازم الکترونیکی باشد. به منظور حفاظت از سوابق سلامت جسمانی افراد ، محققان دانشگاه Binghamton، با استفاده از الگوی الکتریکی ضربان قلب از آن به عنوان کلمه عبور رمزگذاری شده استفاده کرده‌اند. بر اساس یافته های این تحقیق، دانشمندان از ECG افراد حاضر در این مطالعه جهت دسترسی یا قفل کردن فایل‌های مربوط به سلامت این افراد استفاده نموده‌اند.

سرپرستی این مطالعه بر عهده Zhanpeng Jin استادیار دپارتمان الکتریک و مهندسی کامپیوتر دانشکده علمی مهندسی Thomas J Watson در دانشکده Binghampton می باشد. پروفسور جین عمدتا در زمینه بیومتریک‌های شناختی، دستگاه‌های پوشیدنی قابل حمل، مباحث امنیتی گجت‌های سلامتی هوشمند، سیستم‌های کامپیوتر عصبی، مهندسی اعصاب و سنجش‌های کم قدرت فعالیت داشته است. جین معتقد است:” هزینه و پیچیدگی سیستم‌های کدگذاری سنتی موجب عدم استفاده مستقیم از آنها در وسایل الکترونیکی در بخش سلامت جسمانی شده است. این نوع سیستم‌ها کم کم جایگزین دستگاه‌های کلینیکی می‌شوند و ما نیز به دنبال روشی بی نظیر هستیم که بتوانیم به شکلی ساده، قابل دسترس و کم هزینه از سوابق سلامت افراد محافظت کنیم.”

محاسبه ضربان قلب

همچنین پروفسور جین اشاره داشت که روش‌ اندازه‌گیری‌های سنتی مانند کریپتوگرافی یا رمزنگاری بسیار پر هزینه، از نظری محاسباتی سنگین و بسیار زمان‌بر هستند. معمولا، با استفاده از یک سنسور متصل به بدن، اندازه گیری فعالیت‌های الکتریکی قلب امکان پذیر می گردد. سپس از ضربان قلب شخص می‌توان به عنوان پسورد برای دسترسی به سوابق بیماری الکترونیکی بهره گیری کرد.

“سیگنال‌های ECG یکی از مهمترین پارامترهای فیزیولوژیکی بدست آمده به منظور درک سلامتی بیماران به حساب می‌آید. زمانی که سیگنال‌های ECG جهت تشخیص بیماری افراد استفاده شده و از طریق شبکه‌ها به سوابق بیماری الکترونیکی افراد انتقال داده می‌شد، ما نیز از این سیگنال‌ها جهت رمزگذاری بر روی اطلاعات استفاده کردیم. با استفاده از این استراتژی، امنیت حریم خصوصی را می‌توان تا حد قابل توجهی افزایش داد و در عین حال هزینه‌ها را تا مقدار زیادی کاهش داد.

ECG به چه معنا می باشد؟

الکتروکاردیوگرام، Electrocardiogram (نوار قلب الکترونیکی) که اصطلاحا EKG یا همان ECG خوانده می شود، روشی است که فعالیت الکتریکی قلب را به شکل خطوطی دنباله دار بر روی کاغذ نشان می‌دهد. این خوط بالا و پایین رفته را امواج قلب می‌نامند که هرکدام از این خطوط الگوهای به خصوصی بوده و ریتم خاصی را خلق می‌کنند که به هیچ وجه قابل تغییر و دستکاری نمی باشد.

نوار مغزی به جای پسورد پسورد

نوار مغزی بجای پسورد

فعالان امنیت سایبری با این پروژه اخیر دکتر جین آشنایی دارند. این مطالعه بر پایه بهره‌گیری از امواج مغزی به جای پسورد های سنتی جهت دسترسی به کامپیوترها و ساختمان‌های متصل به امنیت سایبری انجام گرفت. “پسورد مغزی” به منظور بررسی نگرش روانشناختی تائید هویت امنیتی کاربر انجام گرفت و اخیرا نیز پروفسور جین و سارا لازلو موافقت رسمی جهت تخصیص بودجه 1.2 میلیون دلاری برای انجام این پروژه در مدت 4 سال را دریافت کردند. جین در این باره گفت:” این مطالعه برای حفظ امنیت سوابق بیماران نسل آینده بسیار مفید خواهد بود.”

آزمایشگاه های سایبری-پزشکی

پروژه همکاری بین گروهی از دانشجویان نابغه دپارتمان الکترونیک و مهندسی کامپیوتر و مهندسی پزشکی در دانشگاه Binghamton و پروفسور Zhanpeg Jin که لابراتوار سایبری-پزشکی نام دارد، بسیاری از موضوعات تحقیقاتی در رشته‌های مختلف را در بر خواهد دارد. ارتقاء کیفیت و کارایی مراقبت‌های پزشکی با استفاده از تکنولوژی‌های فوق پیشرفته، در زمینه کشف روش‌های محاسباتی بیولوژیکی جدید از جمله فعالیت های این گروه می باشد.

‌نظر شما در رابطه با این مطلب چیست؟ فکر می کنید بزودی شاهد استفاده از آن خواهیم بود یا خیر؟ لطفا نظرات خود را با دیگر خوانندگان شبکه مگ در میان بگذارید.

پاسخ خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید