difference sim card technology

به عنوان یک انسان امروزی که برای همه چیز از ارتباطات، تا انجام کارهای روزانه وابسته ی اینترنت شده‌ایم، شاید جالب باشد که علامتی که نشان دهنده ی وصل بودن وسیله ی همراه ما به اینترنت است، چیست و اصولا تفاوت علائم اینترنت سیم کارت در چیست؟

قبل از اینکه بحث را در رابطه با علائم اینترنت سیم کارت شروع کنیم لازم است بگویم 1G، 2G، 3G، 4G، 5G و … همگی نسل های مختلف تکنولوژی ارتباطات بیسیم هستند که با توجه به سرعت و برد دسته بندی شده اند.

علائم اینترنت سیم کارت
علائم اینترنت سیم کارت

GPRS یا General Packet Radio Service

GPRS یا همان 2G سرویس ارتباطی بیسیم مبتنی بر بسته (Packet Base) است. از محدودیت های این سرویس می توان به عدم امکان استفاده‌ی همزمان از این سرویس در زمان مکالمه ی تلفنی و همچنین سرعت دانلود بسیار پایین 114Kbps اشاره کرد.

EDGE یا Enhanced Data GSM Evolution

GPRS و EDGE هر دو تکنولوژی بر پایه‌ی 2G هستند با این تفاوت که سرعت EDGE به طرز قابل توجه‌ی بیشتر و به میزان حداکثر 384Kbps است. از آنجایی که EDGE بعضی مشخصات شبکه های 3G را دارد در بیشتر مواقع از آن به عنوان شبکه ی 2.5G نیز یاد می شود ولی به هیچ عنوان این مشخصات قابل قیاس با مشخصات 3G نیستند.

3G

با معرفی شبکه ی 3G و به لطف سرعت دانلود ستودنی و حداکثری 3.1Mbps، تماس تصویری و پخش (استریم) بدون وقفه ویدئو ممکن شد.

UMTS

UMST یا همان سرویس ارتباطی قابل حمل جهانی دقیقا دارای سرعت آپلود و دانلود یکسانی با 3G است و اجازه‌ی آپلود و دانلود با سرعتی بین 384Kbps و 2Mbps می دهد.

HSPA یا High-Speed Packet Access

HSPA برپایه ی همان 3G است ولی با سرعت بالاتر.  سرعت دانلود و آپلود در HSPA به 14Mbps نیز می رسد، به همین دلیل گاها به آن 3.5G نیز گفته می شود.

نکته قابل توجه این است که HSDPA و HSUPA هر دو زیر مجموعه‌ی HSPA هستند. و HSPDA مخفف

High-speed Download-link Packet و تمرکز آن بر سرعت دانلود است در حالی که HSUPA مخفف

High-speed Upload-link Packet و تمرکز آن بر سرعت آپلود است.

HSPA+ یا Evolved High-speed Packet Access

در واقع HSPA+ ورژن تکامل یافته‌ی HSPA در هر دو زیر مجموعه HSUPA و HSDPA است. این تکنولوژی نسل چهارمی اجازه‌ی دانلود تا حداکثر سرعت 168Mbps را می دهد.

تغییرات نسل سیم کارت

4G LTE یا Long Term Evolution

LTE نسل چهارم استاندارد های ارتباطی است که از پخش بی وقفه (استریم) با کیفیت HD و سرعت دانلودی تا حداکثر 299.6Mbps پشتیبانی می کند.

WiMAX/LTE-A

هر دو تکنولوژی اخیرا مورد استفاده گسترده قرار گرفته اند و باعث افزایش سرعت آپلود و دانلود از هر تکنولوژی دیگری شده اند و می توان با استفاده از آنها به سرعتی نزدیک به 1GBps دسترسی پیدا کرد.

LTE-A مخفف Long Term Evaluation Advanced است و WiMAX مخفف Worldwide Interoperability for Microwave Access است.

علائم اینترنت سیم کارت فقط از اپراتور تاثیر پذیر نیست

فرض کنید شما از اپراتوری استفاده می کنید که از LTE پشتیبانی می کند، تلفن همراه شما نیز از LTE پشتیبانی می کند، مادامی که سیم کارت شما به سیم کارتی که از این تکنولوژی پشتیبانی می کند ارتقاء پیدا نکند شما نمی توانید از این مزایای آن استفاده کنید.

نتیجه گیری

با توجه به تفاوت های علائم اینترنت سیم کارت که در بالا به آن اشاره شد اینگونه نتیجه گیری می شود که با بالا رفتن نسل های ارتباطی سرعت تبادل اطلاعات نیز به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده است، این روند تا رسیدن نسل پنجم ارتباطی به همین گونه است ولی از نسل پنجم یا همان 5G به بعد تمرکز بر روی بهبود تاخیر (latency) در ارتباط است.

 GPRS (114Kbps) < EGDE (368Kbps) < 3G(3.1Mbps) < HSPA (14Mbps) < HSPA+(168Mbps) < 4G/LTE/WiMAX( above 500Mbps)

 

 

 

 

 

2 کامنت

  1. سلام وقتتون بخیر ببخشید میخاستم بدونم HSDPA و HSUPA خودشون کلا میتونن بر عکس کاری که میکنن هم انجام بدن مثلا HSUPA میتونه دانلود هم بکنه یا HSDPA میتونه اپلود بکنه حتی در حد 1 بایت هم نمی تونن ؟؟

پاسخ خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید