ipv6 بر بستر موبایل ایرانسل

ایرانسل بهره برداری تجاری از IPv6 بر بستر موبایل را با همکاری شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات، آغاز کرد. به نقل از روابط عمومی ایرانسل، پروتکل اینترنت نسخه 6 که به اختصار IPv6 نامیده می‌شود، جدیدترین نسخه پروتکل اینترنت است که ارتباط‌های اینترنتی را شکل می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک جایگزین نسخه چهار این پروتکل (IPv4) شود.

در فاز نخست این امکان برای مشترکان ایرانسل در استان‌های تهران، البرز، مرکزی و قم فراهم شده تا سرویس اینترنت را در بستر IPv6 دریافت کنند. پیش از اجرای عملیاتی این طرح، ایرانسل، به عنوان بزرگترین اپراتور دیتای ایران، نخستین بار در ایران موفق به اجرای نسخه آزمایشی IPv6 بر بستر موبایل شده بود.

ipv6 ایرانسل
پیش‌بینی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که طی سال‌های آینده، میلیاردها شی در دنیا به اینترنت متصل می‌شوند.

چه دستگاه‌هایی امکان استفاده از این بستر را دارند؟

امکان استفاده تمامی مشترکان سرویس نسل 2، 3، 4 و 4.5 اینترنت همراه و اینترنت نسل چهار ثابت (TD-LTE) ایرانسل از این بستر فراهم است.پشتیبانی دستگاه مشترکان از Dual Stack (IPv4/IPv6) ضروری بوده و در دستگاه‌های اندرویدی، در قسمت تنظیمات نقاط دسترسی (Access Point Names) لازم است که APN protocol بر روی IPv4/IPv6 تنظیم گردد.

چرا IPv6 تغییر مهم است؟

با فراگیر شدن کاربرد خدمات دستگاه به دستگاه و اینترنت اشیا (IoT) که برقراری ارتباط میان بسیاری از دستگاه‌ها مانند موبایل‌ها، دوربین‌ها و حتی لوازم خانگی و قاب عکس‌های دیجیتال بر بستر اینترنت را فراهم می سازد، ضرورت توسعه پروتکل IP بیش از پیش حائز اهمیت می گردد. پیش‌بینی‌های صورت گرفته حاکی از آن است که طی سال‌های آینده، میلیاردها شی در دنیا به اینترنت متصل می‌شوند.

در شرایطی که نسخه چهارم پروتکل اینترنت یا IPv4 که در حال حاضر مورد استفاده قرار میگیرد، از استانداردهای قدیمی آدرس‌دهی است و فضای آدرسی ۳۲ بیتی دارد، IPv6 (نسخه ششم پروتکل اینترنت)، از فضای آدرس‌دهی ۱۲۸ بیتی استفاده می‌کند که امکان بهره‌گیری از ۲ به توان ۱۲۸ آدرس یکتا را امکان‌پذیر خواهد کرد.

ایرانسل به عنوان اپراتور پیشگام در زمینه اینترنت اشیا و شهر هوشمند، سرمایه‌گذاری کلانی را جهت راه‌اندازی سامانه دستگاه به دستگاه به عنوان بسترساز این ارتباطات انجام داده است تا با بهره‌برداری تجاری از آن، امکان اتصال هزاران دستگاه و ارائه صدها خدمت مختلف بر روی این بستر فراهم شود.

در همین راستا می‌توان به دریافت مجوز راه‌اندازی تلویزیون تعاملی از صداوسیما توسط ایرانسل اشاره کرد، که می‌توانید آن خبر را نیز در شبکه مگ مطالعه بفرمایید

 

پاسخ خود را بنویسید

لطفا نظر خود را بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید